RANCANGAN
PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA
TINGKATAN
SATU -
2013
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
1 - 2
|
Hari Pertama di Sekolah Menengah
Sesi Berkenalan
Pengenalan
Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Tingkatan 1
Pemahaman
Dialog
Morfologi
-Golongan Kata
-Kata Nama Am
-Kata Nama Khas
Sintaksis
-Ayat Mudah
Subjek predikat
Penulisan
Hari Pertama Di Sekolah Menengah
Gambaran
-Pengenalan
Jenis
Penulisan
-Pengenalan
Ringkasan
Komsas
-Pengenalan
Teks
Novel Hikmah dan
Antologi Kasut
Kelopak Jantung
- Aspek dan Istilah
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
berbual dengan rakan tentang sesuatu dengan
menggunakan kata, intonasi dan nada yang sesuai.
2.
memberikan respons secara lisan dan bertulis
tentang isu yang diperkatakan.
3.
bertutur dengan fasih dan lancar
4.
mengenal pelbagai jenis kata dan menggunakannya
dalam binaan ayat yang mudah
5.
mengenalpasti dan menyenaraikan golongan kata
nama daripada petikan.
6.
diperkenalkan
dengan sukatan pelajaran Bahasa Melayu Tingkatan 1
7.
diperkenalkan
dengan jenis penulisan dan ringkasan
8.
mengenali bahan
komsas dan
9.
menerangkan
maksud aspek dan istilah sastera
|
Interpersonal :
1.1 Aras 1 (ii)
1.2 Aras 1 (iii)
1.3 Aras 1 (iv)
3.4 Aras 2 (ii)
Maklumat :
7.1 Aras 1(i)
7.3 Aras 1 (iv)
Estetik :
10.1 Aras 1 (i)
KBT:
Kecerdasan Pelbagai
KBKK :
-mengenalpasti
-mengkategori
-membanding-beza
-menyenarai
|
Bersopan Santun
Yakin diri
Hormat-menghormati
Berdikari
Berhemah
tinggi
|
Buku
teks
Bahan
Latihan
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
3-4
|
Berhemat Semasa Berbelanja
Pemahaman
- Dialog
Morfologi
-Kata Ganti Nama Diri
-Kata Ganti Nama Tunjuk
-Penjodoh Bilangan
Sintaksis
-Ayat Mudah
Subjek predikat
Penulisan
-Karangan Pendapat/ Surat Kiriman Tak Rasmi
Ringkasan
Komsas
-Sinopsis Novel
-Tema dan Persoalan
-Watak dan
Perwatakan
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
menguasai kecekapan berbahasa
2.
menyatakan
maksud perkataan mengikut konteks
3.
bersoaljawab dengan rakan tentang sesuatu perkara
4.
melengkapkan
tempat kosong dengan perkataan yang sesuai
5.
mengenal
pelbagai jenis kata dan menggunakannya dalam binaan ayat yang mudah
6.
membina ayat mudah secara lisan
7.
menghasilkan
ayat dan membentuk perenggan karangan
8.
menulis
sinopsis dan tema persoalan
9.
menghuraikan
watak dan perwatakan
|
Interpersonal :
1.4 Aras 2 (iv)
1.4 Aras 2 (ii)
1.5 Aras 3 (ii)
1.6 Aras 3 (i)
3.4 Aras 2 (ii)
Maklumat :
7.2 Aras 1(ii)
7.3 Aras 2 (i)
Estetik :
10.2 Aras 1 (iii)
KBT:
Belajar Cara Belajar
KBKK :
-mengenalpasti
-mengkategori
-membanding-beza
|
Bersopan Santun
Yakin diri
Hormat-menghormati
Rasional
|
Buku teks
Bahan Latihan
Buku kerja
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
5-6
|
Mutiara Hitam dari Sabah
Pemahaman
-Surat Tidak Rasmi
-Dialog – Manisnya Senyumanmu
Morfologi
-Golongan Kata Kerja
-Perumpamaan
Sintaksis
-Jenis-jenis ayat
Penulisan
-Karangan Surat Tidak Rasmi/ Pengalaman
-Ringkasan dan
Soalan Pemahaman
Komsas
- Plot
- Teknik Plot
- Latar
- Gaya Bahasa
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
|
Interpersonal :
2.4 Aras 2 (i)
2.1 Aras 1 (iii)
2.4 Aras 1 (ii)
2.3. Aras 1 (1i)
Maklumat :
7.5 Aras 2(ii)
7.3 Aras 1 (iv)
9.1 Aras 1 (i)
Estetik :
10.4 Aras 3 1 (i)
12.1 Aras 1 (i)
KBT:
Kecerdasan Pelbagai
Pembelajaran Masteri
KBKK :
-mengenalpasti
-mengkategori
-membanding-beza
-menjana idea
|
Kesyukuran
Kerajinan
Berusaha
Kerjasama
Kebersihan mental dan fizikan
|
Buku
teks
Bahan
Latihan
Novel
Dan
Antologi Sastera
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
7-8
|
Manisnya Senyumanmu
Pemahaman
-Rencana
Morfologi
-Kata Adjektif
Sintaksis
-Ayat Tunggal
-Ayat Topik dan ayat huraian
Penulisan
-Karangan Berpandu/Ceramah
-Ringkasan
dan
Soalan Pemahaman
Komsas
- Nilai
-Pengajaran
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
berbincang
dengan rakan tentang sesuatu perkara dengan menggunakan ragam bahasa umum
2.
menyatakan
laras bahasa sesuatu bahan bagi
memperoleh maklumat
3.
mengecam ayat
tunggal dalam karya bukan sastera
4.
mengenal pasti
maklumat yang diperlukan
5.
menyusun dan
mentafsir maklumat
6.
menulis karangan
berpandukan gambar sepanjang 120 patah perkataan
7.
melengkapkan
petikan dengan kata adjektif yang tepat
8.
menulis
ringkasan dengan 8 isi sepanjang 80 patah perkataan
|
Interpersonal :
3.3 Aras 2 (ii)
3.2 Aras 1 (ii)
3.1 Aras 1 (i)
Maklumat :
7.1 Aras 3(iii)
8,1 Aras 1
(i)
8.2 Aras 1
(ii)
8.5 Arasa 2 (ii)
Estetik :
11.1 Aras 1 (i)
11.2 Aras 2 (ii)
KBT:
Kajian Masa Depan
Belajar Cara Belajar
KBKK :
-mengenalpasti
-menghurai
-menyenarai
-menghubungkait
-meramal
-menjana idea
|
Jaya Diri
Yakin diri
Ketekunan
Hormat-menghormati
Patriotik
Keinsafan
Teliti
Rasional
|
Buku teks
Buku Kerja
Gambar Rangsangan
Karangan
Bahan
Latihan
|
9
|
Mac 2013
|
UJIAN SELARAS BERFOKUS 1
|
|
|
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
10
|
Komputer dalam Kehidupan
Pemahaman
-Laporan
Morfologi
-Kata Hubung
-Peribahasa
Penulisan
-Karangan Laporan
Komsas
Cerpen 1 –Kasut Kelopak Jantung
- Tema & Persoalan
- Latar
- Watak & Perwatakan
Puisi Tradisional
Pantun 2 Kerat
- Maksud
- Nilai & Pengajaran
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
menyusun
maklumat secara koheren untuk tujuan mengarang
2.
membuat
perbandingan antara laras bahasa cerita dan laporan
3.
menulis
karangan laporan
4.
membina
ayat-ayat yang gramatis dengan
menggunakan kata hubung yang sesuai
5.
melengkapkan
petikan dengan peribahasa yang tepat.
6.
membincangkan aspek komsas prosa/puisi
7.
menyatakan tema dan menyenaraikan persoalan
8.
menghuraikan watak dan perwatakan
9.
membezakan latar masa, tempat dan masyarakat
10. menjawab soalan
pemahaman berpandukan cerpen yang dikaji
|
Interpersonal
:
3.4
Maklumat
:
8.3
8.3
8.4
Estetik
:
11.3
KBT:
Kajian
Masa Depan
Belajar
Cara Belajar
KBKK
:
-mengenalpasti
-mengkategori
-membanding-beza
-meramal
-menghubungkait
|
Patriotisme
Berani
Keadilan
Kesyukuran
|
Buku teks
Bahan Latihan
Buku Kerja
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
11-12
|
Remaja Berwawasan
Pemahaman
- Puisi Ibu Negara Malaysia
Morfologi
-Kata Seru
-kata Tanya
-Kata Perintah
-Bidalan
Penulisan
Karangan Pendapat
- Ringkasan dan Soalan Pemahaman
Komsas
Cerpen 2 – Tempang
- Tema & persoalan
- Watak &
Perwatakan
-Nilai & Pengajaran
Puisi Tradisional 2 -
Pantun Empat Kerat
(Agama, Berjimat Cermat & Teka-teki)
- Maksud
- Nilai & pengajaran
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1. melafazkan pantun dengan sebutan dan rima yang betul
dan menarik
2. menulis pantun dengan bahasa yang indah dan menarik
3. mentafsir maklumat untuk membuat inferens
4. melengkapkan petikan dengan perkataan yang betul
5. menyatakan maksud bidalan
6. mengenalpasti dan menyatakan isi-isi penting
7. membincangkan aspek komsas pantun dan menjawab soalan
pemahaman
8. menulis ringkasan dan menjawab soalan pemahaman dalam
binaan ayat yang gramatis
|
Interpersonal :
2.5 Aras 2 (ii)
4.1 Aras 1 (i)
Maklumat :
8.5 Aras 1 (i)
Estetik :
12.1 Aras 1 (i)
12.5 Aras 1 (iii)
KBT:
Kecerdasan Pelbagai
KBKK :
-mengenalpasti
-membuat inferens
-membanding-beza
-menghuraikan maklumat
|
Kusyukuran
Kebanggaan
Patriotik
|
Buku
teks
Bahan
Latihan
Brosur
dan risalah pelancongan
|
|
23.3.13 – 31.3.13
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
|
|
|
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
13-14
|
Wira Bangsa
Pemahaman
-Rencana
Morfologi
-Kata Adjektif
-
Sintaksis
-Ayat
Tunggal
-Ayat
Topik dan ayat huraian
Penulisan
-Karangan Berpandu
-Ringkasan dan Soalan Pemahaman
Komsas
Prosa Tradisional 1- Taju’l Muluk
- Persoalan
- Watak &
Perwatakan
- Nilai & Pengajaran
Sajak 1- Kian Kita Lupa
-Maksud
-Gaya bahasa
- Nilai & Pengajaran
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
berbincang
dengan rakan tentang sesuatu perkara dengan menggunakan ragam bahasa umum
2.
menyatakan
laras bahasa sesuatu bahan bagi memperoleh
maklumat
3.
mengecam ayat
tunggal dalam karya bukan sastera
4.
mengenal pasti
maklumat yang diperlukan
5.
menyusun dan
mentafsir maklumat
6.
menulis
karangan berpandukan gambar sepanjang 120 patah perkataan
7.
melengkapkan
petikan dengan kata adjektif yang tepat
8.
menulis
ringkasan dengan 8 isi sepanjang 80 patah perkataan
9.
menghuraikan
persoalan karya prosa/puisi
10. menghuraikan watak dan perwatakan
11. menganalisis nilai dan pengajaran karya prosa /puisi
|
Interpersonal :
3.3 Aras 2 (ii)
3.2 Aras 1 (ii)
3.1 Aras 1 (i)
Maklumat :
7.1 Aras 3(iii)
8,1 Aras 1 (i)
8.2 Aras 1 (ii)
8.5 Arasa 2 (ii)
Estetik :
11.1 Aras 1 (i)
11.2 Aras 2 (ii)
KBT:
Kajian Masa Depan
Belajar Cara Belajar
KBKK :
-mengenalpasti
-menghurai
-menyenarai
-menghubungkait
-meramal
-menjana idea
|
Jaya Diri
Yakin diri
Ketekunan
Hormat-menghormati
Patriotik
Keinsafan
Teliti
Rasional
|
Buku teks
Buku Kerja
Gambar Rangsangan
Karangan
Bahan
Latihan
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
15 - 16
|
Pemahaman
- Puisi Ibu Negara Malaysia
Morfologi
-Kata Seru
-kata Tanya
-Kata Perintah
-Bidalan
Penulisan
- Ringkasan dan Soalan Pemahaman
Komsas
Drama 1-
Surat Untuk Ina
- Tema & Persoalan
- Gaya Bahasa
- Latar
Sajak 2-
Lebah dan Madu
- maksud
- bentuk
- gaya bahasa
- nilai & pengajaran
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
melafazkan
pantun dengan sebutan dan rima yang betul dan menarik
2.
menulis pantun
dengan bahasa yang indah dan menarik
3.
mentafsir
maklumat untuk membuat inferens
4.
melengkapkan
petikan dengan perkataan yang betul
5.
menyatakan
maksud bidalan
6.
mengenalpasti
dan menyatakan isi-isi penting
7.
menulis
ringkasan dan menjawab soalan pemahaman dalam binaan ayat yang gramatis
8.
membincangkan
aspek komsas (drama) dan menjawab soalan pemahaman
9.
menganalisis
karya puisi
|
Interpersonal :
2.5 Aras 2 (ii)
4.1 Aras 1 (i)
Maklumat :
8.5 Aras 1 (i)
Estetik :
12.1 Aras 1 (i)
12.5 Aras 1 (iii)
KBT:
Kecerdasan Pelbagai
KBKK :
-mengenalpasti
-membuat inferens
-membanding-beza
-menghuraikan maklumat
|
Kusyukuran
Kebanggaan
Patriotik
|
Buku
teks
Bahan
Latihan
Brosur
dan risalah pelancongan
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
17-18
|
Indahnya
Bumi Kenyalang
Pemahaman
-Dialog
–Indahnya Bumi Kenyalang
Morfologi
-Kata
Penguat
Sintaksis
-Ayat Tanya
Penulisan
-Karangan Fakta
-Ringkasan
Komsas
Cerpen 3-
Tukang Lama
- Watak &
Perwatakan
-
Latar
-
Sudut Pandangan
PuisiTradisional
5-
Syair
Wasiat Ayahanda Siti Zawiyah
-
maksud
-
nilai & pengajaran
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
membuktikan
sesuatu perkara bagi meyakinkan sesuatu pihak
2.
menyemak, menerima datau menolak maklumat
3.
menulis ayat
topik dan ayat huraian dalam karangan
4.
menulis karangan fakta sepanjang 180 patah
perkataan
5.
menghuraikan
maksud serta nilai pengajaran daripada pantun
6.
mengesan
ayat-ayat topik daripada petikan
7.
membuat
perbandingan penggunaan kata penguat dalam ayat
8.
membincangkan
maksud, tema dan persoalan , latar, watak & perwatakan
9.
menyatakan unsur bunyi dalam puisi
10. menganalisa nilai dan persoalan
11. menjawab soalan pemahaman berdasarkan pantun
|
Interpersonal :
4.2 Aras 2 (i)
4,2 Aras 3 (i)
Maklumat :
8.1 Aras 2 (i)
7.3 Aras 1 (iv)
Estetik :
12.3 Aras 1 (iii)
KBT:
Kecerdasan Pelbagai
KBKK :
-mengenalpasti
-membanding-beza
-menyelesaikan masalah
|
Berhemah
tinggi
Prihatin
Kemesraan
|
Buku
teks
Bahan
Latihan
|
19
|
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
MEI 2013
|
|
|
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
20
|
Lima Langkawi
Pemahaman
-Rencana
LIMA Langkawi
Morfologi
- Kata Penegas
-Kata Pemeri
-Kata Nafi
-Bidalan
Penulisan
-Karangan Berpandu
-Ringkasan dan Soalan Pemahaman
Komsas
Drama 2-
Arah ke Mana
- persoalan
- gaya bahasa
- latar
- nilai & pengajaran
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
merayu untuk
memenuhi sesuatu tujuan
2.
menerima atau
menolak sesuatu maklumat dengan alasan yang sesuai
3.
menulis
karangan fakta yang koheren
4.
menyusun isi
yang koheren
5.
membina ayat
menggunakan kata pemeri
6.
melengkapkan
teks dengan kata penegas, pemeri atau
kata nafi yang sesuai
7.
menyatakan maksud bidalan
8.
menulis karangan berpandu sepanjang 120 patah
perkataan
9.
menjawab soalan pemahaman berdasarkan drama yang
dikaji
10. menghurai
aspek menarik dalam karya
11. mengesan persamaan
dan perbezaan aspek yang
terdapat dalam cerpen dan drama
|
Interpersonal :
5.1 Aras 1
(i)
Maklumat :
8.7 Aras 3 (ii)
8.8 Aras 3 (ii)
Estetik :
12.4 Aras 1 (i)
KBT:
Kajian Masa Depan
KBKK :
-meramal
-menghubungkait
-mentafsir
|
Keberanian
Kebanggaan
Kesyukuran
|
Buku teks
Bahan Latihan
Keratan Akhbar
Buku
Kerja
|
|
25.5.2013 – 9.6.2013
|
CUTI
PERTENGAHAN TAHUN
|
|
|
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
21
- 22
|
Sukan Memanah
Pemahaman
- Perbualan – Sukan Memanah
Morfologi
- Kata Sendi Nama
-Simpulan Bahasa
Sintaksis
-Ayat Tunggal
Penulisan
-Karangan Rencana
- Ringkasan
Komsas
Puisi Tradisional 6 -
Syair Kemangkatan
- maksud
- nilai & pengajaran
Prosa Tradisional 2-
Hikayat Marakarma
- persoalan
- watak
- nilai & pengajaran
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
menggunakan
kata, istilah, rangkai kata , peribahasa yang tepat dan indah semasa
menyampaikan maklumat
2.
menyusun isi karangan dengan cara koheren
3.
menulis karangan rencana sepanjang 180 patah
perkataan
4.
menjana
idea penulisan rencana
5.
mengenalpasti
ayat tunggal daripada petikan
6.
menyenarai isi
penting dalam bentuk grafik
7.
membincangkan
maksud, tema persoalan serta gaya bahasa syair
8.
menjawab soalan pemahaman berpandukan syair
|
Interpersonal :
5.2 Aras 1 (i)
Maklumat :
9.1 Aras 1 (i)
Estetik :
12.4 Aras 2 (i)
12.4 Aras 2 (ii)
12.4 Aras 3 (i)
KBT:
Kecerdasan Pelbagai
Pembelajaran Kontekstual
KBKK :
-menjana idea
-menyenarai
-menganalisis
-menyusun
atur
|
Kerajinan
Patriotisme
Kesukanan
Ketekunan
Kesabaran
Kegigihan
|
Buku teks
Bahan Latihan
Keratan Berita Sukan
Buku
Kerja
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
23-24
|
Pahlawan Perkasa
Pemahaman
-Petikan Prosa Klasik
Morfologi
- Kata Arah
- Kata Bilangan
- Bidalan
Sintaksis
- Mengesan kesalahan dalam ayat
Penulisan
-Karangan Cerita
- Ringkasan dan Soalan Pemahaman
Komsas
-Drama 3
Mendung
Hitam Beralih Jua
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
merayu dengan
strategi untuk mendapatkan sesuatu
2.
menentukan
kesesuaian format untuk menyampaikan maklumat
3.
menyatakan
bentuk dan nada puisi berdasarkan tajuk yang diberikan
4.
mengesan
kesalahan yang terdapat dalam ayat-ayat
5.
membina ayat
berdasarkan gambar tunggal dan perkataan yang diberikan menunjukkan arah
6.
mengisi tempat
kosong dengan kata bilangan yang sesuai
7.
melakonkan
drama dengan intonasi dan sebutan yang jelas
8.
membincangkan
dan membandingkan latar, gaya bahasa serta nilai dan pengajaran drama
9.
menjana idea
bagi menghasilkan karangan cerita
10. menjawab soalan pemahaman
|
Interpersonal :
5.3 Aras 3 (i)
Maklumat :
9.2 Aras 2 (i)
Estetik :
10.3 Aras 1 (v)
12.6 Aras 3 (iii)
KBT:
Kajian Masa Depan
KBKK :
-menyelesaikan
masalah
-mengenalpasti
-membanding beza
|
Keberanian
Yakin diri
Ketelitian
Kesabaran
Rasional
|
Buku teks
Bahan Latihan
Buku kerja
Lembaran
latihan
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
25
|
Internet Jaringan Maklumat
Pemahaman
- Internet Jaringan Maklumat
Morfologi
- Kata Pascakata
Penulisan
- Karangan Berpandu/Karangan Perbahasan
Komsas
Cerpen 4- Yuran
-Tema
-Watak
-Gaya Bahasa
-Latar
-Nilai dan Pengajaran
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
menggunakan
sebutan, intonasi, yang sesuai untuk mendapatkan sesuatu perkhidmatan
2.
menentukan
format penulisan untuk menyampaikan maklumat
3.
menceritakan perkara menarik yang terdapat dalam satu
karya sastera
4.
menulis
karangan berpandukan gambar
5.
berbincang
dalam kumpulan dan membuat perbandingan aspek komsas
6.
menggunakan
kata pascakata dalam binaan ayat yang sesuai
|
Interpersonal :
6.1 Aras 1 (i)
6.1 Aras 1 (ii)
6.1 Aras 1 (iii)
6.1 Aras 1 (iv)
Maklumat :
9.2 Aras 2 (ii)
Estetik :
10.1 Aras 1 (i)
KBT:
Kecerdasan Pelbagai
KBKK :
-meramal
-mengesan
-merumuskan
maklumat
|
Bersopan
Santun
Hormat-menghormati
Kebersihan
fizikal dan metal
Kerajinan
|
Buku teks
Bahan Latihan
Buku Kerja
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
26
|
Taman Negara Mulu
Pemahaman
- Surat Rasmi
- Dialog
Morfologi
- Kata Bantu
- Kata Ganda
- Kata Majmuk
Penulisan
- Surat Rasmi/
- Karangan Berpandu
- Ringkasan dan
Soalan Pemahaman
Komsas
Hari Akhir Persekolahan
-tema dan persoalan
-nada
-maksud
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
menyatakan
permintaan untuk mendapatkan perkhidmatan
2.
menyediakan
kerangka surat rasmi
3.
menyediakan
hujah dan alasan untuk disampaikan
4.
menulis surat
kiriman rasmi mengikut format yang betul
5.
menyenaraikan
tujuh isi petikan ringkasan
6.
membincangkan
perbandingan aspek komsas sajak
7.
menjawab soalan
pemahaman berdasarkan sajak
8.
melengkapkan teks dengan kata bantu yang sesuai
9.
membuat
perbandingan antara kata ganda dan kata majmuk
10. membina ayat
menggunakan kata ganda dan kata majmuk
|
Interpersonal :
2.1 Aras 1 (i)
2.2 Aras 1 (ii)
Maklumat :
9.4 Aras 3 (iV)
Estetik :
10.1 Aras 1 (i)
10.5 Aras 1 (v)
KBT:
Kajian Masa Depan
Kecerdasan pelbagai
KBKK :
-mencirikan
-menganalis dan meramal
|
Kasih
Sayang
Kesyukuran
Patriotisme
Berdikari
|
Buku teks
Bahan Latihan
Buku Kerja
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
27
|
Belia
Harapan Negara
Pemahaman
-
Cerita
-
Perbualan
Morfologi
-
Imbuhan -awalan
-
apitan, akhiran,sisipan
-imbuhan pinjaman
Penulisan
- Karangan Keperihalan
-karangan Berpandu
Komsas
Prosa Tradisional
Budi Seorang Bapa Angkat
-plot
-nilai & pengajaran
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
menggunakan
ayat yang betul untuk mendapatkan perkhidmatan
2.
mengemukakan
soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut
3.
menyatakan gaya
bahasa sesuatu karya sastera
4.
mengemukakan
soalan bagi mendapatkan penerangan
5.
menjana idea
bagi menulis karangan keperihalan sepanjang 180 patah perkataan
6.
menceritakan
perkara menarik dalam karya
7.
membincangkan
aspek plot dan gaya bahasa serta nilai pengajaran prosa
8.
menjawab soalan
pemahaman berdasarkan petikan prosa
|
Interpersonal :
6.2 Aras 2 (ii)
Maklumat :
7.3 Aras 1 (v)
Estetik :
10.4 Aras 2 (iii)
KBT:
Kajian Masa Depan
Pembelajaran Kontekstual
KBKK :
-mencirikan
-meramal
-menyelesaikan
masalah
|
Berdikari
Kasih
sayang
|
Buku teks
Bahan Latihan
Buku kerja
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
28
|
Pengmbaraan Misteri
Pemahaman
- Rencana
Sintaksis
-Pola Ayat
-Binaan Frasa
-Ayat Tunggal
Penulisan
- Karangan Fakta
- Ringkasan dan soalan pemahaman
Komsas
Sajak 4 - Jangan
-Gaya Bahasa
-Unsur
Bunyi
-Nilai
dan Pengajaran
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
menerangkan
maksud puisi
2.
menerangkan
yang tersurat dan tersirat
3.
melafazkan
puisi dengan intonasi dan sebutan yang jelas
4.
menjelaskan
gaya bahasa yang digunakan dalam puisi
5.
mengenalpasti
empat binaan frasa
6.
membina
ayat-ayat yang menunjukkan perbezaan binaan frasa
7.
membina ayat –ayat yang membentuk pola ayat
dasar
8.
menjana idea bagi menghasilkan penulisan fakta
9.
menganalisis
gaya bahasa yang digunakan dalam sajak
10. menjelaskan
nilai dan pengajaran
|
Interpersonal :
1.3 Aras 1
(iii)
1.2 Aras 1
(iii)
2.2 Aras 3 (ii)
Maklumat :
7.1 Aras 1 (i)
7.5 Aras 1 (iv)
91.1 Aras 1 (i)
Estetik :
10.5 Aras 1
(vii)
12.1 Aras 1 (v)
KBT:
Pembelajaran Masteri
KBKK :
-menjana
idea
-menganalisis
-menjelaskan
-mengenalpasti
-membanding-beza
|
Yakin diri
Kerjasama
Rasional
Ketekunan
|
Buku
teks
Bahan
Latihan
Antologi
|
29
|
2.8 – 4.8.2013
|
UJIAN SELARAS BERFOKUS 2
|
|
|
|
|
7.8.2013 – 18.8.2013
|
CUTI
PERTENGAHAN PENGGAL 2
|
|
|
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
30
|
Pulau
Percutian/ Alam Warisan Kita
Pemahaman
-
Rencana
-
Perbualan
Morfologi
-
Penjodoh Bilangan
-
Kata Tanya
Sintaksis
-Ayat
Tanya
-Ayat
Tunggal
Penulisan
-
Karangan Berpandu
- Ringkasan dan Soalan Pemahaman
Komsas
Cerpen
5- Trauma Embah
-
latar
-
plot
-
nilai
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
mengesan dan
mengumpul maklumat penting daripada
petikan rencana yang dibaca
2.
menjawab soalan
pemahaman secara lisan
3.
menyenaraikan
ayat tunggal daripada petikan
4.
menyatakan
pendapat berpandukan gambar
5.
membina ayat
tanya yang gramatis
6.
mengecam kata
dan istilah dan membina ayat daripadanya
7.
membincangkan
binaan plot
8.
menyenaraikan
latar tempat dan menghubungkaikan dengan latar masa dan peristiwa yang
berlaku
9.
menghasilkan
penulisan lima perenggan sepanjang 120 patah perkataan dengan berpandukan
gambar.
10. menulis ringkasan dengan tujuh isi penting sepanjang 80
patah kata.
|
Interpersonal :
1.4 Aras 1 (vi)
2.5 Aras 2 (i)
Maklumat :
7.2
7.1
Estetik :
10.6
12.4
KBT:
Belajar
Cara Belajar
KBKK :
-menyenarai
-menghubungkait
-mengesan
-menyatakan
pendapat
|
Kerajinan
Kesabaran
Yakin diri
Bekerjasama
Kebanggaan
|
Buku
teks
Bahan
Latihan
Gambar
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
31
- 32
|
Belian Kayu Bernilai/ Jalapang Padi Kita
Pemahaman
-
Rencana
-
Perbualan
Morfologi
-
Penjodoh Bilangan
-
Kata Tanya
Sintaksis
-Ayat
Tanya
-Ayat
Tunggal
Penulisan
-
Karangan Berpandu
- Ringkasan dan Soalan Pemahaman
Komsas
Cerpen
6- Sepucuk
-
tema & persoalan
-
teknik plot
-
watak
-
nilai
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
mengesan dan
mengumpul maklumat penting daripada
petikan rencana yang dibaca
2.
menjawab soalan
pemahaman secara lisan
3.
menyenaraikan
ayat tunggal daripada petikan
4.
menyatakan
pendapat berpandukan gambar
5.
membina ayat
tanya yang gramatis
6.
mengecam kata
dan istilah dan membina ayat daripadanya
7.
membincangkan
teknik plot plot
8.
menyenaraikan
latar tempat dan menghubungkaikan dengan latar masa dan peristiwa yang
berlaku
9.
menghasilkan
penulisan lima perenggan sepanjang 120 patah perkataan dengan berpandukan
gambar.
10. menulis ringkasan dengan tujuh isi penting sepanjang 80
patah kata.
|
Interpersonal :
1.4 Aras 1 (vi)
2.5 Aras 2 (i)
Maklumat :
7.2 Aras 1 (ii)
7.1 Aras 1 (iv)
Estetik :
10.6 Aras 3 (ii)
12.4 Aras 1 (v)
KBT:
Belajar Cara Belajar
KBKK :
-menyenarai
-menghubungkait
-mengesan
-menyatakan
pendapat
|
Kerajinan
Kesabaran
Yakin diri
Bekerjasama
Kebanggaan
|
Buku
teks
Bahan
Latihan
Gambar
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
33
- 34
|
Sumber Mineral / Tukang Emas
Pemahaman
- Pendapat
Morfologi
- Laras Bahasa
Sintaksis
-Ayat Aktif
-Ayat Pasif
Penulisan
- Karangan Berpandu
- Ringkasan dan Soalan Pemahaman
Komsas
Sajak Diari Lama
Asap
- maksud
-gaya bahasa
-nilai & pengajaran
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
menyatakan
pendapat yang bernas dengan penggunaan
kata yang betul
2.
membuat
perbandingan laras bahasa
3.
mengolah
maklumat mengikut urutan dan pemerengganan yang betul
4.
membina ayat-ayat pasif daripada ayat aktif
5.
menaakul maklumat daripada gambar dan
6.
menyusun isi karangan dalam pemerengganan yang
kemas.
7.
membincangkan aspek gaya bahasa beserta contoh
yang sesuai.
8.
menyenaraikan nilai dan pengajaran serta
bukti yang bersesuaian
9.
membaca petikan
dengan intonasi dan sebutan yang jelas
|
Interpersonal :
4.1 Aras 1 (i)
3,4 Aras 1 (ii)
Maklumat :
9.1 Aras 1 (i)
7.1 Aras 3 (i)
Estetik :
11.1 Aras 1 (i)
11.1 Aras 1 (ii)
KBT:
Belajar Cara Belajar
KBKK :
-menaakul
-mengolah
-menyusun
|
Keaslian
Kebanggaan
Kesyukuran
Kerajinan
|
Buku
teks
Bahan
Latihan
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
35-36
|
Sastera Tradisional Warisan Bangsa/ Jasamu Dalam Ingatan
Pemahaman
- Rencana
-Perbualan
Morfologi
- Kata Seru
- Peribahasa
Sintaksis
-Ayat Seruan
-Ayat songsang
Penulisan
-
Karangan Keperihalan
-Ringkasan
dan Soalan Pemahaman
Komsas
Latihan/Ulangkaji
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
menerangkan
maksud tersurat dan tersirat daripada petikan
2.
berbincang dan
berhujah tentang tajuk yang diberikan
3.
membina ayat
songsang daripada ayat tunggal susunan biasa
4.
menulis
karangan keperihalan berpandukan rangka
cerita yang diberikan
5.
berbincang dalam kumpulan tentang isi karangan
6.
menjawab soalan pemahaman ringkasan dalam binaan
ayat yang gramatis
7.
melengkapkan
dialog dengan kata seru yang tepat
8.
membuat
perbandingan gaya bahasa dan unsur bunyi sajak
|
Interpersonal :
5.1 Aras 1 (i)
Maklumat :
9.1 Aras 1 (i)
7.5 Aras 1 (v)
Estetik :
11.1 Aras 1 (i)
11.2 Aras 1 (ii)
12.1 Aras 1 (iv)
KBT:
Belajar Cara Belajar
KBKK :
-menjana idea
-menerangkan
-membuat
perbandingan
|
Patriotik
Ketabahan
Ketekunan
Rasional
|
Buku teks
Bahan Latihan
Keratan Akhbar
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
37
|
Parlimen Negara Kita / Angkasa Lepas
Pemahaman
- Laporan
Morfologi
- Kata Hubung
- Kata-kata Hikmat
Sintaksis
-Ayat Majmuk
Penulisan
- Karangan Berpandu
Komsas
-Ulangkaji Aspek dan Istilah
-Biodata Pengarang
-Soalan
Pemahaman Petikan
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
mengemukakan
idea yang bernas dalam perbincangan
2.
membina
ayat-ayat majmuk yang gramatis
3.
membuat
inferens berpandukan gambar pemimpin
4.
menyatakan
maksud kata-kata hikmat
5.
menukarkan
maksud puisi dalam bentuk prosa moden
6.
mengesan
kesilapan kata dalam ayat
7.
menerangkan
alasan bagi setiap kesilapan yang dikenalpasti
8.
menghuraikan
aspek dan maksud istilah komsas
9.
menceritakan
biodata pengarang
10. menjawab lima soalan pemahaman berdasarkan teks komsas.
|
Interpersonal :
3.3 Aras 1
(ii)
5.2 Aras 1
(ii)
Maklumat :
7.1 Aras 1 (i)
7.1 Aras 1 (iii)
Estetik :
11.1 Aras 1 (i)
KBT:
Pembelajaran Masteri
Belajar Cara Belajar
KBKK :
-menghurai
-menerangkan alasan
-membuat
inferen
-menyusun
|
Ketekunan
Kasih
sayang
Cinta
Akan Tanah air
Kegigihan
Kerjasaama
Perpaduan
kebanggaan
|
Buku
teks
Bahan
Latihan
Gambar
Pemimpin
Keratan
Akhbar
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
38
|
Cuti Akhir Tahun
Tatabahasa
Ulangkaji
Penulisan
- Karangan Berpandu
Komsas
-Ulangkaji Aspek dan Istilah
-Latihan
|
Di akhir
pelajaran, murid dapat:
1.
mengemukakan
idea yang bernas dalam perbincangan
2.
membina ayat-ayat
majmuk yang gramatis
3.
membuat
inferens berpandukan gambar pemimpin
4.
menyatakan
maksud kata-kata hikmat
5.
menukarkan
maksud puisi dalam bentuk prosa moden
6.
mengesan
kesilapan kata dalam ayat
7.
menerangkan
alasan bagi setiap kesilapan yang dikenalpasti
8.
menghuraikan
aspek dan maksud istilah komsas
9.
menceritakan
biodata pengarang
10. menjawab lima soalan pemahaman berdasarkan teks komsas.
|
Interpersonal :
3.3 Aras 1
(ii)
5.2 Aras 1
(ii)
Maklumat :
7.1 Aras 1 (i)
7.1 Aras 1 (iii)
Estetik :
11.1 Aras 1 (i)
KBT:
Pembelajaran Masteri
Belajar Cara Belajar
KBKK :
-menghurai
-menerangkan alasan
-membuat
inferen
-menyusun
|
Ketekunan
Kasih
sayang
Cinta
Akan Tanah air
Kegigihan
Kerjasaama
Perpaduan
kebanggaan
|
Buku
teks
Bahan
Latihan
Gambar
Pemimpin
Keratan
Akhbar
|
39
|
11/10
--- 29/10
|
PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN
|
|
|
|
MINGGU
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
BBM
|
40
-- 41
|
Perbincangan Skema Jawapan - Peperiksaan Akhir Tahun
i. Kertas Satu
- Tatabahasa
- Pemahaman -
Petikan
Komsas
ii. Kertas Dua
- Ringkasan
- Soalan
Struktur
- Karangan
Berpandu
- Karangan 180
pp
- Novel “Hikmah”
|
Di akhir pelajaran, murid akan dapat :
1.
mengenalpasti jawapan yang betul
2.
menerangkan alasan bagi setiap kesilapan
3.
membuat
pembetulan bagi kesilapan
|
Belajar
Cara Belajar
|
Kerajinan
Ketelitian
|
Kertas
Peperiksaan
|
42
|
1. Permainan Bahasa
- Simpulan bahasa
– Lukis dan Teka
- Bina Kosa kata
- Teka Silangkata
- Golongan Kata Nama
|
Di
akhir pelajaran, murid dapat
1.
mengaplikasikan pengetahuan yang sedia ada melalui permainan.
2.
mempelajari bahasa dalam
bentuk permainan
3.
menguji pengetahuan sedia ada
|
Kecerdasan
Pelbagai
|
Kerajinan
Gigih
berusaha
|
|
|
16.11.2013-1.1.2014
|
CUTI
AKHIR TAHUN
|
|
|
|
Disediakan oleh :
Disemak oleh :
Disahkan oleh :
……………………………….. …………………………………..
……………………………………
Pn. Siti Shahirah bt Ismail Pn. Sherizai bt
Ismail Pn.
Hjh Naimah bt Hj Omar
Guru
Mata Pelajaran Bahasa Melayu Ketua Panitia Bahasa Melayu Pengetua
No comments:
Post a Comment